مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به توافق با سازمان صنایع هوایی برای توسعه پرواز هواپیماهای عمومی در فرودگاه‌ها، گفت: دولت در قالب توافقنامه 3جانبه شامل سازمان صنایع هوایی، شرکت فرودگاه‌ها و بخش خصوصی به علاقه‌مندان کمک می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس،  محمود رسولی‌نژاد درباره صدور مجوز هواپیماهای دو نفره و فوق سبک و مشکلاتی که در این باره ‌از نظر کنترل و رصد آنها در رادارها وجود دارد، اظهار داشت: شرکت فرودگاه‌های کشور چندی پیش توافقی با مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع داشت مبنی بر اینکه پرواز هواپیماهای عمومی در فرودگاه‌های کشور توسعه یابد.

وی اضافه کرد: بر این اساس مقرر شد با مشارکت بخش دولتی و خصوصی کسانی که توانایی مالی دارند، هواپیماهای فوق سبک در فرودگاه‌های کم ترافیک کشور مستقر کنند و دولت هم در قالب یک توافقنامه سه جانبه به آنها کمک کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: این سه بخش شامل سازمان صنایع هوایی، شرکت فرودگاه‌های کشور و بخش خصوصی به عنوان سرمایه‌گذار است.

رسولی‌نژاد یادآور شد: پس از آن بخش خصوصی در فرودگاه‌هایی نظیر فرودگاه سهند، فرودگاه گرگان، فرودگاه بجنورد و چند فرودگاه دیگر فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه امیدواریم با رعایت استانداردها و رعایت ایمنی این پروازها انجام شود، یادآور شد: در شهر‌های بزرگ پرواز هواپیماهای فوق سبک را تا شعاع 40 کیلومتری و در تهران تا شعاع 70 کیلومتری نمی‌پذیریم.

رسولی‌نژاد توضیح داد: به عنوان مثال در شعاع 45 کیلومتری شهر مشهد، در شهرک گل‌بهار، فضایی برای پرواز هواپیماهای دو نفره و فوق سبک در نظر گرفته شده است؛ در استان فارس این هواپیماها در ‌فرودگاه زرقان پرواز می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: برای تهرانی‌ها نیز ‌خارج از تهران، فضایی برای پرواز هواپیماهای دو نفره و فوق سبک در نظر گرفته شده است؛ فرودگاه آزادی در محور قزوین شرایط مناسبی برای انجام پرواز هواپیماهای فوق سبک دارد که سازمان هواپیمایی نیز آنجا را بررسی کرده است.

رسولی‌نژاد بیان کرد: همچنین علاقه‌مندان به پرواز در فرودگاهی نظیر سهند که نشست و برخاست هواپیما زیاد نیست، می‌توانند در شرایط مناسب آب و هوایی و در نگاه مستقیم ناظر زمینی، پرواز کنند.

* کنترل راداری هواپیماهای فوق سبک تابع مقررات خاص است

وی با تأکید بر اینکه برای رونق فرهنگ هوانوردی عمومی تلاش می‌کنیم، افزود: در بخش کنترل راداری، این مدل هواپیماها تابع مقرراتی خاص هستند، یعنی رابطی با کنترل پرواز دارند تا نشست و برخاست ایمن انجام دهند.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران درباره پرواز هواپیماهای سرنشین‌دار با ظرفیت پایین و هواپیماهای فوق سبک گفته بود: ‌مانعی که برای پرواز این هواپیماها در ایران وجود دارد مجوز پروازی است در حالی که اگر مجوز صادر شود فروش و تیراژ تولید افزایش پیدا می‌کند.

بنا به گفته ایرج ابراهیمی چندی پیش این موضوع را از سازمان هوایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور دنبال کردیم که شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد هواپیماهای کوچک در رادارهای آنها دیده نمی‌شود، بنابراین هدایت و کنترل آنها مشکل است؛ اما اگر اتحادیه مرکز کنترلی داشته باشد این هواپیماها با اطمینان بیشتری پرواز خواهند داشت و مجوز پروازی آنها صادر خواهد شد؛ پروژه مرکز کنترل هواپیماهای کوچک در اتحادیه اجرا و سال گذشته به شرکت فرودگاه‌ها ارائه شد که باحمایت دولت به زودی این پروژه عملیاتی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس